Etelä-Hämeen Ajokoirayhdistyksen toimintakertomus 2022

Yhdistyksen 100. juhlavuosi

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 27.3.2022 kennelpiirin kokoustiloissa. Paikalla jäseniä 16kpl. Kokouksen puheenjohtajana toimi Eero Kuitunen ja sihteerinä Mika Aaltonen.

Julkaisut

Yhdistyksen jäsenille tiedotus hoidettiin jäsenkirjeellä ja kotisivuilla. Kotisivut www.etela-hameenajokoirayhdistys.net

Näyttelytoiminta

Yhdistys järjesti 100-vuotisjuhlanäyttelyn 28.5.2022 Riihimäen raviradankentällä. Näyttely oli ryhmänäyttely ryhmille FCI 2, 5 ja 6. Samassa yhteydessä oli myös kaikkien rotujen pentunäyttely. Koiria huippumäärä 909kpl! Näyttelyn sponsorina oli Hund & Jakt Grossit Ab Haaparannasta, ja RiihimäenRengas Center. Näyttely onnistui mainiosti niin järjestelyiltään kuin myös rahallisesti. Suomenajokoirien näyttelyn ROP oli n. Terhenetär, omistajat Johanna Lassila ja Jouni Sarvi, Lammi.

Koetoiminta

Yhdistys järjesti 18.9.2022 100-vuotisjuhlakokeet Tammelassa, Liesjärven Eräkeskuksen tiloissa. Koe oli kutsukoe kaikille Etelän-lohkon ajokoirayhdistyksille, lisättynä Pirkanmaan ajokoirayhdistys. Koe oli samallamyös oman yhdistyksen mestaruuskoe ”Pyttykoe”. Koiria oli 14kpl.Ylituomarina toimi Eero Kuitunen, ja koesihteerinä Mauno Lindholm.Mestaruuden voitti kva Metsätuuli Tuima tuloksella 73,83P. Tuiman om. TuomoTuomola, Tammela .PM-koe järjestettiin 1.10.2022 Hattulassa HML Riistamiesten majalla.
Ylituomarina Jyrki Kotipuro ja sihteerinä Mauno Lindholm. Ruokahuollosta vastasi Tuija Karppanen. Piirinmestaruuden voitti n. Jänistenherran Saara, om.Pertti Kantelus, Forssa. Tulos 63,96P. Etelän-lohkon valintakokeeseen Järvenpäässä osallistuivat u. kva MetsätuuliTuima, om. Tuomo Tuomola ja u. Peromäen Leo, om. Toni ja Seppo Tarkkala. Molemmat koirat myös pääsivät Kilpa-otteluun Saloon. Kilvan voitti hienosti u.kva Metsätuuli Tuima, joka näin kruunattiin ajokuninkaaksi 2022. Myös toinen yhdistyksemme koira u. Peromäen Leo sijoitus hienosti 7.Molemmat oman yhdistyksen koiria ja vielä yhdistyksen juhlavuonna, hienoa! Kilvan ylituomarina toimi Eero Kuitunen, myös omasta yhdistyksestä. Yhdistys järjesti 26.11.2022 Kettukilvan valintakokeen Tammelassa, LiesjärvenEräkeskuksen tiloissa.Koiria kokeessa 10kpl. Ylituomarina toimi Jari Vaarila Satakunnasta. Koesihteerinä Mauno Lindholm. Maastot Varsinais-Suomen ja Etelä-Hämeen alueilla. Kettulohkon voitti kettukaksoisvalio u. Jekku 94pisteellä, om. MarkoLevonen, Koski .Oman yhdistyksen koira n. k-kva Ajoketun Erä-Tuisku sijoittui hienosti viidenneksi ykköstuloksella 76,00 ja oli toinen varakoira Kettukilpaan. Ajoketun Erä-Tuiskun om. Teppo Koskue ja Hanna-Leena Heinonen, Lammi.

Ammunta

Haulimestarikilpailu pidettiin 6.8. Humppilan Revon radalla. Kilpailu koostui ammunnasta ja tietokilpailuosiosta. Karppasen Kari oli ideoinut kisaan ammunnan lisäksi muutamia visaisia kysymyksiä metsästyksen tiimoilta, ja Tuija oli järjestänyt maistuvia syötäviä!

Kolme parasta:1.) Pertti Kantelus 28p2.) Eino Tanhuanpää 27p3.) Matti Eskola 27p

Muu toiminta

Juhlavuoden kunniaksi yhdistys teetti yhdistyksen väelle komeat T-paidat, joita jaettiin ilmaiseksi kaikille. Myös Ajokoiramies-kalenterit jaettiin 100 v juhlakokeissa kaikille osallistuneille.Yhdistys lahjoitti 30paitaa Metsästäjäliiton nuorten Metso-leiriläisille elokuussa.Ajokoiramies-lehteen tehtiin juttu yhdistyksestä, sen 100vuotisesta toiminnasta,ja lahjoitettiin Suomen Ajokoirajärjestön käyttöön 2kpl valokuva-albumeita.Albumit sisältävät upeita mustavalkoisia kuvia yhdistyksen alkuajoilta.

Palkitsemiset

Vuoden Koira, kva-M22 Metsätuuli Tuima om. Tuomo Tuomola, Forssa.

Edustukset

Yhdistyksellä oli edustus Etelä-Hämeen kennelpiirin ja SAJ:n vuosikokouksessa. Vuosi oli yhdistyksen 100. toimintavuosi.