ETELÄ-HÄMEEN KENNELPIIRIN AJOK JA KEAJ PM-KOKEEN JÄRJESTÄMISOHJE

AJOK, PM-koe

Ajankohta

Piirinmestaruuskoe mahdollista pitää yksi tai kaksipäiväisenä, lokakuun ensimmäinen tai toinen viikonloppu.

Osallistumisoikeus

Kaikilla SAJ:n alaisilla koiraroduilla. Osallistujan on oltava Kennelliiton tai kennelpiirin jäsenyhdistyksen jäsen.

Piirinmestaruudesta saa kilpailla jokainen ilmoittautumishetkellä (viimeinen ilmoittautumispäivä) piirin alueella vakinaisesti asuva koiranohjaaja/omistaja riippumatta hänen edustamansa yhdistyksen kotipaikasta.

Koiranohjaajaksi/omistajaksi katsotaan henkilö,jonka pääasiallisessa hallinnassa ja koulutuksessa koira on ollut. Useamman omistajan koira kilpailee sen omistajan kennelpiirin mestaruudesta, jonne koira pääasiassa on sijoitettu.

Koira voi kilpailla vain yhden kennelpiirin mestaruudesta. Kennelpiirin mestaruuden voittaneella koiralla on oikeus puolustaa mestaruuttaan seuraavan vuoden piirimestaruuskokeissa.

Karsinta

Piirinmestaruuskokeeseen osallistuvan koiran tulosvaatimus on AJOK 1

Piirinmestaruuskoe on samalla karsintakoe suomenajokoirille Kilvan Etelän-lohkon valintakokeeseen.

Valinnat

Piirinmestaruuskokeen suomenajokoirien ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneet koirat valitaan Etelän-lohkon valintakokeeseen. Ensimmäiseksi varakoiraksi valitaan kolmanneksi sijoittunut ja toiseksi varakoiraksi neljänneksi sijoittunut suomenajokoira.

Etelän-lohkon valintakokeeseen valitut koirat pitää olla koiranäyttelyssä palkittu vähintään laatumaininnalla hyvä tai toisella palkinnolla 15kk täytettyään.

KEAJ PM-koe

Ajakohta

Piirinmestaruuskoe pidetään marraskuun aikana, kuitenkin vähintään viikkoa ennen valintakoetta.

Osallistumisoikeus

Kaikilla SAJ:n alaisilla koiraroduilla, samoin säännöin kuin AJOK PM-kokeessa.

Piirinmestaruuskokeeseen voidaan kuitenkin ottaa koiria ulkopuolelta, että koe saadaan järjestettyä. Nämä koirat eivät kuitenkaan voi kilpailla piirinmestaruudesta eivätkä jatkopaikasta.

Karsinta

Piirinmestaruuskoe on samalla suomenajokoirien karsintakoe Kettukilvan Etelän-lohkon valintakokeeseen.

Lohkon valintakokeen tulosvaatimus on KEAJ 1 ajettuna ja näyttelytulos koiralla vähintään laatumaininnalla hyvä 15kk täytettyään.

Valinnat

Piirinmestaruuskokeessa ensimmäiseksi sijoittunut suomenajokoira valitaan lohkon valintakokeeseen. Mikäli valittu koira ei täytä lohkon valintakokeen näyttely- ja koepalkintovaatimuksia, niin seuraavaksi sijoittunut suomenajokoira joka ne täyttää, valitaan.

Varakoiraksi valitun on myös täytettävä edellä mainitut näyttely- ja koepalkintovaatimukset.

Mikäli piirinmestaruutta ei ole kyetty järjestämään, valitsee kennelpiirin ajokoirajaosto ilmoittautuneista koirista valintakokeeseen lähtevän koiran aikaisempien tulosten perusteella. Lohkon valintakokeeseen valitaan se koira, jonka kahden parhaan kokeen yhteenlaskettu tulos on korkein. Tulokset huomioidaan kuluvalta ja kahdelta edelliseltä kaudelta.